Funkční trénink zafunguje pro každého

25.02.2011 12:26

(zdroj článku: www.komplexnizdravi.cz/pohyb/funkcni-trenink-zafunguje-pro-kazdeho/)

 

Typický funkční trénink se od ostatních (většinou zaměřených na jeden konkrétní sval či partii) odlišuje svojí komplexností s využitím všech tří rovin pohybu. V modelově připravených situacích se uplatňují prvky zrychlení, zpomalení a stabilizace hned několika svalových skupin. Efekt takového cvičení přináší mnohé výhody.

Cvičení pochází z rehabilitace, při níž se aplikovaly sestavy cviků napodobující pohyby v běžném životě, tím došlo k utvrzení vlastního pohybu, zvýšila se výkonnost a potlačily se negativní dopady jednostranného zatížení.

Dnes se funkční trénink používá také ve sportu a k základnímu funkčnímu tréninku nám postačí váha našeho vlastního těla. Pro pokročilejší, efektivnější a zábavnější cvičení můžeme zapojit různé cvičební pomůcky, které nás posunou dále.

 

Rozdíl od klasického tréninku

Jako klasický trénink bychom si mohli představit cvičení vsedě, tj. cvičení na tradičním pevném stroji s izolovaným rozsahem pohybu (často jen v jedné rovině) bez účasti stabilizačního svalstva. Izolované cviky procvičují bohužel jen svalovou skupinu, nikoliv však pohyb jako takový.

Většina aktivit v životě člověka obsahuje naproti tomu široký rozsah pohybu. Výkonností běžec by si zcela jistě nevystačil s izolovanými stroji na předkopávání a zakopávání...tvořit pohybové vzorce je na strojích nemožné... Základní cviky typu dřepů jsou již o krůček dál. Když vyzkoušíme dřepy na nestabilní ploše, jsme rázem vystaveni zcela odlišným podnětům.

 

Není nad další příklad z praxe

Pokud do cíleného tréninku zapojíme například pytlíky s pískem, celé tělo se musí co nejrychleji přizpůsobit novým podmínkám, pracovat s novým těžištěm těžiště, někde přidat nebo ubrat napětí svalů atp. Obdobně jako zmíněné balanční plochy. Čím více podnětů tělo dostane, tím více odpovědí musí být učiněno...

K aplikování funkčního cvičení můžeme využít kromě naší hmotnosti také jednoruční činky, kettlebell, volné kladky (a jejich konstantní zátěž), velké míče, malé míčky, overball, medicinbal, cvičební gumy, gumičky, expandery, balanční podložky a plošiny, vaky s pískem a dnes stále atraktivnější novinky jako TRX (Training Resistance Exercise), Bosu, Gravity, Flowin aj.

 

Kdo všechno cvičí při funkčním tréninku

Akce a reakce se neúčastní pouze svaly, ty by bez součinnosti nervo-svalového systému nevěděly, co mají dělat. Hlavním ředitelem je CNS (centrální nervová soustava), kde mozek a mícha zodpovídá za veškerou svalovou práci.  CNS vnímá každou činnost jako celek, nikoliv jako součet izolovaných aktivit jednotlivých svalů. Proto je funkční cvičení tak prospěšné a důležité!

Kromě svalů trénujeme při tomto specifickém cvičení také řídící funkce, které musí najít cestu k provedení cviků ve ztížených podmínkách, a zároveň pečujeme o celý náš kloubní aparát. V rámci terapie se zpevňují vazy a stabilizují klouby.

Pravidelné cvičení tohoto typu vede k vyšší svalové rovnováze, podporuje rovnoměrné zatížení a zdravý rozvoj svalových skupin. Tělo si zkrátka najde způsob, aby uneslo vyšší zatížení (nejen při snaze o vyšší výkon, ale i v situacích hraničících s úrazem - jednorázová zátěž, pády, vymknutí kloubů, natažení svalů atp.) a to je nadmíru dobře. My bychom mu však měli dávat dostatek příležitostí k učení.

 

Trénink s pomůckami jako prevence

Jelikož je právě svalová nerovnováha hlavní častou příčinou zranění v oblasti páteře, zdají se být funkční tréninky jejich nejlepší prevencí a nemusí se jednat pouze o partii zad. Funkční trénink se dobře aplikuje na klienty po úrazech či po operativním zákroku. Čas potřebný na rekonvalescenci se rychle zkracuje.

Pokud je tělo dobře trénované na bázi funkčního tréninku, významně se snižuje riziko jakéhokoliv úrazu.

 

Stačí málo: váha Vašeho těla, nějaké to náčiní a dostatek fantazie...a výsledek může být překvapující...

 

Autor článku: Vilém Novák